
Relooking, απαραίτητο μέσο για την ανάπτυξη ενός Φαρμακείου
Το φαρμακείο πλέον υπόκειται στους νόμους του σκληρού ανταγωνισμού όπως και τα άλλα εμπορικά καταστήματα. Η εξέλιξή του σε ένα κατάστημα υπηρεσιών υγείας και όχι μόνο πώλησης προϊόντων, επιβάλλει και την ανάλογη αρχιτεκτονική του χώρου. Νέες κατηγορίες εμφανίζονται με τάση ανάπτυξης όπως η φυτοθεραπεία, η αρωμαθεραπεία, τα ιατροτεχνολογικά, τα ορθοπεδικά , το εργαστήριο,… που απαιτούν ιδιαίτερη προβολή στο χώρο και το φαρμακείο πρέπει να αδράξει αυτές τις ευκαιρίες! Η αλλαγή και η διαφορετική εμπορική αρχιτεκτονική του χώρου επιβάλλεται όχι μόνο για τα νέα προϊόντα αλλά και για τις νέες υπηρεσίες, οι οποίες απαιτούν ιδιαίτερα, όχι μόνο διαφορετική διάταξη στους πάγκους εξυπηρέτησης, αλλά και την ύπαρξη μιας καμπίνας θεραπειών, συμβουλών και εμπιστευτικότητας.
Απαραίτητη προϋπόθεση λοιπόν είναι να γίνει ένας επανασχεδιασμός του χώρου με έναν οικονομικό προϋπολογισμό, διότι οι καιροί δεν επιτρέπουν αλόγιστα έξοδα όπως παλαιότερα. Η μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία που θα προσφέρει αυτή η νέα διάταξη και ο νέος σχεδιασμός του χώρου είναι η καλύτερη οργάνωση των προϊόντων και η λειτουργικότητα στο αγοραστικό ταξίδι του πελάτη. Παράλληλα, πρέπει να υπάρχει και η διαφοροποίηση. Ένα μοντέλο κατάλληλο για ένα φαρμακείο δε σημαίνει ότι μπορεί να είναι κατάλληλο και για κάποιο άλλο. Ο φαρμακοποιός, λοιπόν, πρέπει να είναι ξεκάθαρος στην εμπορική πολιτική του
και στην πολιτική του μάρκετινγκ, λαμβάνοντας υπόψη ότι πρέπει απαραίτητα να δημιουργήσει ένα κατάλληλο υπόβαθρο στον χώρο που να μπορεί να αξιοποιήσει όχι μόνο τις κατηγορίες προϊόντων που τον ενδιαφέρουν, αλλά και τις υπηρεσίες του και φυσικά τις νέες τεχνολογίες (π.χ. ένα ρομπότ ή ψηφιακά ράφια), που θα του επιτρέψουν να κερδίσει σε αποτελεσματικότητα για να κτίσει καλύτερες σχέσεις με τους πελάτες του. Πάνω απ’ όλα όμως είναι βασικό να αναδείξει τον ρόλο του σαν επαγγελματίας υγείας!
Πλάνο απόσβεσης σε 5 χρόνια
Στις εποχές μας μια επένδυση πρέπει να αποσβεσθεί όσο το δυνατόν συντομότερα. Συγκεκριμένα λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι ένα φαρμακείο θα πρέπει να ανανεώνει τον χώρο του κάθε 8 έως 10 χρόνια το αργότερο και κάθε 5 χρόνια να κάνει μια μίνι ανανέωση, επιβάλλεται ένας προϋπολογισμός απόσβεσης της επένδυσης στα 5 χρόνια.
Η τέχνη του relooking
Εάν δεν είναι απαραίτητη η επέμβαση σε δομικά στοιχεία όπως οι τοίχοι, το πάτωμα και το ταβάνι, που απαιτούν αυξημένα έξοδα, το λεγόμενο restyling ή relooking είναι πολύ πιο οικονομικό και επεμβαίνει μόνο σε στοιχεία διάταξης στον χώρο (πάγκοι, ραφιέρες, γόνδολες, συρταριέρες, κ.α.). Και ενώ το μέσο κόστος μιας πολύ σημαντικής ανακαίνισης είναι περίπου 800-1.000€ /τ.μ., το κόστος ενός relooking είναι περίπου στα 300€/τμ. Το ποσοστό της απόδοσης στην επένδυση είναι μεταξύ 5-20%, με έναν μέσο όρο διψήφιο αριθμό. Βέβαια, αυτή η ενέργεια δεν λύνει όλες τις δυσκολίες του χώρου όπως π.χ. την έλλειψη χώρου,
αλλά μπορεί να βελτιώσει σημαντικά το αγοραστικό ταξίδι του πελάτη μέσα στο φαρμακείο και να αυξήσει το μέσο όρο των αγορών του.
Το restyling ή αλλιώς relooking έχει έναν κύριο στόχο: να επανενεργοποιήσει το ενδιαφέρον του Φαρμακείου στα μάτια του καταναλωτή. Για παράδειγμα, όταν σε ένα φαρμακείο οι πελάτες κατευθύνονται άμεσα προς τον πάγκο εξυπηρέτησης, είναι ένα κακό σημάδι που ανάβει το κόκκινο φως ότι απαιτείται μια καλύτερη οργάνωση του χώρου. Προσοχή: ακόμη κι αν κάνετε μια ανακαίνιση του χώρου αυτό δε σημαίνει ότι δεν θα πρέπει μία φορά το μήνα τουλάχιστον, να αλλάζετε τις θέσεις από τις γόνδολες προβολής στο χώρο για να σπάσετε τη ρουτίνα.
Η επιλογή των κατάλληλων υλικών
Όσον αφορά στα υλικά, το πιο οικονομικό παραμένει το μέταλλο, το οποίο είναι 2-3 φορές φθηνότερο από τα άλλα υπάρχοντα υλικά όπως το ξύλο, ενώ διακρίνεται για την ευκολία και τη ταχύτητα τοποθέτησής του. Ορισμένοι, βέβαια, προτιμούν το ξύλο με επένδυση μελαμίνης που έχει κι αυτό κάπως μειωμένο κόστος. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι ιδιαίτερα τα υλικά των ραφιών δε φαίνονται τόσο πολύ, διότι ο σκοπός τους είναι να αναδεικνύουν τα προϊόντα, η χρήση μεταλλικών επίπλων επιτρέπει μειωμένο κόστος. Αντίθετα, το ξύλο ή και το γυαλί θεωρούνται ακριβότερα υλικά. Όσον αφορά στους πάγκους εξυπηρέτησης, εδώ δεν πρέπει να λυπηθούμε το κόστος γιατί είναι κάτι που θα διευκολύνει και τους εργαζόμενους στο φαρμακείο αλλά και τους πελάτες , και θα δώσει μια ιδιαίτερη
νότα στην αισθητική του χώρου.
Προσοχή στην οπτική επικοινωνία
Εφόσον στο όλο project έχει σχεδιαστεί μια οπτική επικοινωνία με ιδιαίτερα χρώματα, γραφήματα και εικόνες, η σήμανση του χώρου είναι εύκολη και με όχι μεγάλο κόστος. Τα μηνύματα στο χώρο, στη βιτρίνα, στο πάνω μέρος από τις ραφιέρες, στις γόνδολες και στους δείκτες ραφιών, μπορούν να διευκολύνουν την περιήγηση στον χώρο και την κατάλληλη επιλογή του καταναλωτή, χωρίς φυσικά να το παρακάνουμε σε προωθητικά υλικά.
Ο κατάλληλος φωτισμός επίσης, ιδιαίτερα σε σημεία που είναι σκοτεινά, είναι απαραίτητος. Η καλή χρήση του φωτός δημιουργεί μία ιδιαίτερη ατμόσφαιρα
στον χώρο, αυξάνει την οπτική επαφή με τα προϊόντα και μπορεί να προβάλλει ιδιαίτερα ορισμένα τμήματα του φαρμακείου ή και ορισμένα προϊόντα. Ο φωτισμός που έχει τα περισσότερα πλεονεκτήματα σε απόδοση και οικονομία είναι ο φωτισμός LED. Όσο για την πρόσοψη που δημιουργεί την πρώτη εντύπωση για το κατάστημα, πρέπει να δοθεί κι εδώ ιδιαίτερη προσοχή στα χρώματα και στα υλικά, αλλά και στο σταυρό.
Τέλος, σχετικά με τα έπιπλα, δεν είναι απαραίτητο όλα να αλλαχθούν. Θα μπορούσαμε να ανακαινίσουμε ορισμένα στοιχεία των επίπλων, είτε βάφοντάς τα,
είτε επενδύοντάς τα με κάποιο υλικό. Προσοχή όμως, για τις ειδικές προσφορές θα πρέπει να χρησιμοποιείτε ένα έπιπλο πολύ εντυπωσιακό για να τραβήξετε
το ενδιαφέρον του καταναλωτή. Κλείνοντας θα πρέπει να τονίσουμε ότι για να προβούμε σε ένα relooking θα πρέπει να γίνει επιλογή ενός σοβαρού κατασκευαστή και με εμπειρία, που θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις μας, συνδυάζοντας το αποτέλεσμα με το κόστος επένδυσης.
Πηγή: Pharmacy Management – Τεύχος 35